Krok 6. Warzywa, warzywa i jeszcze raz warzywa…

 

Oto mój zdrowy talerz sałatek/surówek.

zdrowy_talerz_2016

 

 

Grafika mówi więcej niż słowa…. 😀

Warzywa jemy na śniadanie, na obiad i na kolacje. Powinny one stanowić 50% POSIŁKU!

Choć nadal bawią mnie opinie „nie jestem królikiem, trawy jeść nie będę”, to jednak spójrzmy poważnie na aspekt odżywiania. Już nawet Instytut Żywności i Żywienia zdecydował o zmianach piramidy żywieniowej. Teraz wszyscy stawiają na warzywa. Im bardziej różnorodne, tym lepiej.

Tylko uwaga – FRYTKI – to nie warzywa!

Z ziemniakami też nie ma co przesadzać, bo wpływają na poziom cukru we krwi.

Dodatkiem w komponowanych przez nas sałatkach z warzyw mogą być:

produkty pełnoziarniste (grzanki, brązowy ryż, makaron)

albo

białko ukryte w rybach, drobiu, jajkach, orzechach (te mają też zdrowe tłuszcze).

Całość polewamy sosem przyrządzonym na bazie zdrowych olejów, jak olej lniany, konopny czy arganowy (w połączeniu ze śmietaną… rewelacja).

Owoce albo soki wyciskane z owoców najlepiej spożywać przed posiłkiem albo 2 godziny po nim. To dotyczy głównie sałatek (choć też dań obiadowych) z dodatkiem mięsa.

Jeśli już musimy popijać , pijmy wodę albo najlepiej świeżo wyciskane soki warzywne.

Poniżej kilka moich propozycji na surówki do obiadu:

 

Surówka z ziarnami konopi

surowka z ziarnami konopi www

 

Surówka z roszponki, marchwi i buraków w sosie musztardowym

surowka z roszponki, marchwi i burakow www

 

Bukiet sałat z dodatkami

bukiet salat www

 

Pomidory w oleju arganowym

pomidory z cebulka w oleju arganowym

 

 

Sałatka z kapustą pekińską i ogórkiem kiszonym

salatka z kapusta pekinska i ogorkiem kiszonym www

Mizeria bez śmietany

mizeria bez smietany

 

Surówka z rzepy

surowka z rzepy

 

A także kilka propozycji na sałatki, na przekąskę lub na drugie śniadanie:

Sałatka warzywna z sosem pomarańczowym

salatka_z_sosem_pomaranczowym_1

Sałatka selerowo-jabłkowa z wędzonym serem korycińskim i orzechami

salatka_selerowa_www_maly

 

Sałatka cytrusowa

salatka 7

 

Sałatka Cezara

salatka cezara www

 

Więcej przepisów znajdziecie w zakładce -> PRZEPISY -> Na sałatki i surówki

7 thoughts on “Krok 6. Warzywa, warzywa i jeszcze raz warzywa…

  • Maj 3, 2016 at 7:20 pm
    Permalink

    Tak to wszystko niezmiernie jest ważne, jednak moim zdaniem równie waży jest sposób przygotowywania posiłków. Np. używając parowaru nie tracimy cennych minerałów. Używamy mniej soli co również jest ważne .

    Reply
    • Maj 5, 2016 at 8:01 pm
      Permalink

      Zgadzam się! Dziękuję za komentarz.

      Reply
    • Maj 18, 2016 at 10:55 pm
      Permalink

      Polecasz jakiś sprzęt do gotowania na parze? Zastanawiam się co lepsze taki parowar elektryczny czy specjalny garnek?

      Reply
      • Maj 20, 2016 at 9:51 pm
        Permalink

        Mam i garnek i parowar elektryczny. Parowar ma tę zaletę, że na 3 poziomach można ugotować więcej jedzenia, chociaż ciągnie sporo prądu i jest trochę zabawy z czyszczeniem. Garnek jest zaś łatwiejszy w użyciu i można go w całości włożyć do zmywarki, niestety dla 2 osób mieści tylko same warzywa. ;/ W praktyce więc najczęściej korzystam z garnka – warzywa gotuję na parze, zaś mięso albo np. falafelki do nich piekę w piekarniku.

        Reply
  • Czerwiec 24, 2016 at 4:46 pm
    Permalink

    Warzywka na parze w philipiaku do tego sosik z jogurtu z czosnkiem i można zdrowo i pysznie zjeść.

    Reply
  • Grudzień 3, 2016 at 10:55 am
    Permalink

    Bardzo lubię spożywać warzywa i owoce przetworzone na sok. Służy mi w tym wyciskarka, która nie zmienia dobroczynnego składu witamin i mikroelementów. Soki te piją też moje dzieci które raczej unikają warzyw w czystej postaci.

    Reply
  • Grudzień 28, 2016 at 11:18 pm
    Permalink

    W świeżym soku będzie wiele elementów, które wykazują pozytywny wpływ na pracę naszego organizmu. Wyciskanie daje możliwość pozyskiwania cennych minerałów i witamin.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.