Krok 3. Zjedz porządne śniadanie

Jeśli sądzisz, że jak nie zjesz śniadania to schudniesz, to się grubo mylisz. Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. Wymyślne „lunch’e”, obiady, a już z pewnością kolacja go nie zastąpią. Po nocy, nasze ciało pracuje na wolnych obrotach, ponieważ podczas snu metabolizm funkcjonuje dużo wolniej. By je obudzić, trzeba energii. Jak nie zjesz śniadania w ciągu 1 godziny po przebudzeniu, pozwalasz, by ciało pozostało w stanie spoczynku. Poza tym, jak się głodzisz rano – później jesz więcej. A jak jesz więcej, gdy „metabolizm śpi”, tyjesz. Proste. Tyle, jeśli chodzi o kwestie dietetyczne.

Samo śniadanie (z łacińskiego disjunare co oznacza: zerwać z głodem) przygotowuje organizm do wydatków energetycznych na cały dzień. Uważa się, że dziś powinno więc stanowić ¼ dziennego zapotrzebowania kalorycznego. No ale co zjeść, by było smacznie, szybko i przede wszystkim zdrowo? Zanim odpowiem na to pytanie, przyjrzyjmy się, co się jadało kiedyś i dziś.

  • w starożytnej Grecji – owsiankę, mleko kozie z miodem; w Persji – wołowinę, baraninę, kozinę z karczochami, brzoskwiniami, daktylami, serami i miodem; w Rzymie – chleb nacierany czosnkiem i cebulą, z winem, a także mleko, ser, miód, jajka, owoce świeże i suszone; w Galii – napój z wody i miodu, wędliny oraz sery
  • w Średniowieczu – zupę z winem i kromką chleba
  • w Renesansie – duże kromki chleba nazywane tostées z masłem i solą
  • kawę na śniadanie wprowadzono w XVII w., za czasów Ludwika XIV, zaś pod koniec XVII w, polski żołnierz otworzył kawiarnię w Wiedniu, gdzie podawano kawę “ze śmietaną” z cukrem i małym chlebem w kształcie księżyca (symbol flagi Turcji). W ten sposób narodziła się “biała” kawa z croissantem
  • dzisiaj wielkość śniadania zależy od klimatu – im chłodniejszy, tym większe śniadanie; w krajach śródziemnomorskich najczęściej jest to filiżanka kawy i coś słodkiego (bułka, babeczka), zaś w Skandynawii je się jajka i ryby. Niestety, co raz bardziej zyskuje na popularności „nic nie jedzenie”, ale jak napisałam już wcześniej, nie jest to najzdrowsze rozwiązanie

 

No dobrze, ale przejdźmy do moich propozycji:

  1. Jajeczne myszki dla maluchów z pastą z awokado

jajeczne myszki dla maluchow i nie tylko

 

Pasty z awokado można używać do jajek po prostu zamiast majonezu, który jest bardzo kaloryczny

 

 

  1. Omlet żółto-zielony

omlet www

 

 To jest oczywiście jedynie propozycja. Zamiast koperku i żółtej papryki, można użyć innych sezonowych warzyw: pomidorów, szczypiorku, pozostałych rodzajów papryki (także tych ostrych). W sumie, to chyba tylko z ogórkiem jeszcze nie próbowałam. :)

 

 

  1. Śledź w sosie balsamicznym z rzodkiewką i kolendrą

śledź w sosie balsamicznym z rzodkiewka i kolendra www

Śledź jest bardzo zdrową rybą, choć mocno niedocenianą. Niedługo więcej przepisów na śledzia!

 

 

  1. Jajka sadzone w sosie pomidorowym

jajka w sosie pomidorowym www

 

Jeśli podoba Wam się jakiś przepis, z pierwszych czterech zaprezentowanych, pamiętaj, by zajadać danie z dużą ilością świeżych warzyw – to mogą być pomidory z cebulką w oleju arganowym, mizeria bez śmietany, sałata w sosie śmietanowo-cytrynowym albo po prostu takie, jakie macie akurat w lodówce.

Przy warzywach nie doprecyzowałam informacji „dużą ilością”. „Dużą ilością” znaczy, że ma ich być dwa razy więcej niż dania!

 

Natomiast poniższe propozycje można zjeść swobodnie z chlebkiem, najlepiej żytnim na zakwasie albo wersja „dla leniuszków” – chlebek z ziaren.

„Dla super leniuszków z Białegostoku” informacja. Doskonały chleb żytni na zakwasie znalazłam w dwóch miejscach: w piekarni Kraska – mają wiele punktów oraz w sklepie ekologicznym EkoZdrowie na ul. Warszawskiej.

A więc co do chleba…:

 

  1. Pasta kanapkowa paprykowo – pomidorowa

pasta paprykowo-pomidorowa www

 

  1. Pasta kanapkowa barbecue

pasta kanapkowa barbecue

 

  1. Warzywny zapiekanko-pasztet na ciepło i zimno

warzywny zapiekankopasztet na cieplo www

 

 

  1. Pasztet warzywny pyszny

pasztet warzywny www

 

 

  1. Pasztet z pietruszki chia

pasztet z pietruszki www

 

 10. Serek truskawkowy a la budwigowy

 serek truskawkowy a la budwigowy

 

W tym przypadku można użyć każdych miękkich owoców sezonowych (malin, borówek, porzeczek), albo nawet dżemu z nich na ksylitolu zimą.

Każda z propozycji ma zalety. Jednak nie ma czarów, pierwsze cztery z nich robi się szybko, dwie zaprezentowane pasty nieco dłużej – ale starczają też na dłużej, zaś trzy pasztety spokojnie zaspokoją potrzeby tygodnia pracy, natomiast ostatnia propozycja jest po prostu „na słodko”.

 

 

Źródła:

http://www.alternatywnamedycyna.pl

http://ekladata.com/

https://fr.wikipedia.org/

http://www.intohistory.com/fr

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.